Tema 1 - Unha metodoloxía baseada na adquisión da linguaxe: TPRS!

Benvidas de novo benqueridas lectoras e lectores!

Nesta ocasión, a entrada que vos presento versará sobre o TPRS. Quedaches como estabas? Pois benvida ó club, hai ben pouco que escoitei o emprego deste termo e comecei a navegar pola rede en busca de respostas que solucionases as miñas dúbidas.

Pois ben, eu estou aquí para que ti non teñas que pasar os mesmos traballos ca min, nesta entrada xa volo teño todo resumidiño e ben explicado polo que vos animo a botarlle un ollo se, coma min, descoñeciades a existencia deste termo. Agora ide collendo provisións que vos agarda unha lectura, dende o meu punto de vista, apaixoante!

Como xurdiu o TPRS?

O TPRS ou Teaching Proficiency through Reading and Storytelling é unha metodoloxía educativa, de carácter innovador, creada por un profesor de español en América, Blaine Ray, na década dos noventa.

Foi unha creación «accidental», por dicilo dalgunha maneira, na que o docente para motivar ó alumnado a que aprendesen castelán comezou a empregar o método TPR (Total Physical Response), creado polo profesor James Asher. Co tempo a metodoloxía que empregou Blaine Ray acabou por basearse noutros métodos, malia estar baseada en principios similares á TPR. É por isto polo que non podemos falar do TPRS sen primeiro saber de que trata o TPR.

Que é o TPR?

O TPR, como vimos de ver, é un método innovador na ensinanza das linguas estranxeiras. Baséase na relación que o alumnado fai entre unha acción e unha palabra; por exemplo: A figura docente di unha acción en voz alta (listen) e acto seguido o alumnado realiza os xestos correspondentes (levar o dedo índice ó oído para remarcar a acción de escoitar). Para simplificalo un pouco, unha actividade baseada na metodoloxía do TPR podería ser o xogo Simon Says, pois consiste en realizar a acción previamente indicada, neste caso pola figura docente.

É unha mágoa pero, como todo, o TPR tamén ten as súas limitacións e, á hora da ensinanza de conceptos máis abstractos, mesmo relacionados coa gramática, é un método complexo de aplicar. Da necesidade para axustar este método, e que así fose aplicado dunha maneira máis ampla para tratar diferentes contidos, xorde o TPRS.

En que consiste o TPRS?

O TPRS consiste na aprendizaxe mediante a aplicación práctica do idioma, é dicir, mediante unha conversa, ou historia, que xire ó redor dun contexto o cal enmarcará todas as accións narradas. Desta forma o alumando aprenderá mediante o emprego das diferentes estrutura nun contexto, á vez que sen decatarse aprenden gramática e vocabulario de forma lúdica e dinámica, onde o alumnado é o protagonista da súa propia aprendizaxe. Este método ou forma de ensino moldéase á personalidade, tanto da persoa docente coma do alumnado favorecendo así resultados óptimos para ámbalas partes, pois se centra na adquisición da linguaxe no canto da aprendizaxe tradicional do mesmo.

Como aplicar o TPRS na aula?

Pode que tras esta explicación sigades algo confusas e confusos no tocante á aplicación deste método na aula, pois ben, agora veremos como podemos facer! O TPRS consta de tres sinxelas fases:

  1. Establecer o vocabulario e o seu signinficado
  2. Crear a historia, sendo a docente unha guía ou moderadora.
  3. A lectura!

1.- Vocabulario + significado
Para comezar, a docente comezará enmarcando a historia que se narrará de forma conxunta realizando un gran número de preguntas ás estudantes. Deste xeito a docente asegúrase da comprensión e adquisición do vocabulario que se vai tratar na aula e tamén de engadir un aspecto persoal que incentivará o interese do alumnado.
Nesta fase todo está permitido! Convén traballar, como máximo, dúas ou tres estruturas novas en cada historia e é recomendable empregar a linguaxe non verbal (xestos) para relacionar o diferente vocabulario coa súa correspondente tradución.


A continuación a docente terá o rol de moderadora, pois irá guiando a historia mediante a narración propia do alumnado. A profesora neste caso só establecerá unhas guías ou pautas para encamiñar a historia e manter ó alumnado interesado na realización da actividade. Nesta parte, o alumnado porá especial atención na mensaxe que se está a transmitir e na comprensión total, se é posible, da historia narrada.

2.- Escribamos a nosa historia!


3.- Ler para comprender
Por último está a fase da lectura. Neste caso, existen unha infinidade de posibilidades! Pois ben, pode ser que a profesora queira ler a historia que se acaba de realizar en conxunto durante a sesión ou ben ler unha diferente pero cunha estrutura e vocabulario similares. Tamén pode ser que se prefira dedicar esta fase á lectura de libre elección por parte do alumnado para que traballen na comprensión lectora. Tamén cómpre dicir que esta actividade pode ser realizada tanto en grupos, coma por parellas ou mesmo de forma individual.

Para algúns membros do equipo docente tamén é importante realizar debates na aula que axuden á adquisición do vocabulario e das estruturas. Este proceso pode ser aplicado durante as tres fases e mesmo para debater cousas diferentes!

Como conclusión… debo dicir que este é un tema sobre o que me encantou investigar e aprender! Estou desexando poder poñelo en práctica e estimular e motivar ó alumnado empregando esta metodoloxía á vez que lle dou o meu propio toque persoal! Espero que vos gustase e que, coma min, queirades comezar a aplicar canto antes este método baseado na adquisición da linguaxe de forma dinámica nas vosas aulas!

Isto é todo por hoxe, ata a próxima!

Para saber máis...

- Recomendo a visualización dun vídeo realizado por Hélène Colinet (a partir do minuto 01:02) no que explica un pouco o TPRSPodedes acceder pinchando aquí!

- Tamén podedes botarlle un ollo ás seguintes webs:

O blog de Hélène Colinet

Natural Languges

TPRS Books

Comentarios

  1. Noraboa por esta publicación, Paula! Pareceume súper interesante o tema e creo que o explicaches dun xeito moi entretido :). Creo que é fundamental que a ensinanza de linguas teña un enfoque máis práctico. Isto é evidente sobre todo cando tratamos con nenos e nenas, cos que un dos maiores retos na miña opinión é manter a súa atención. Ademais, pola miña experiencia sempre aprenden máis cando non son conscientes de que están "aprendendo", e métodos como o TPRS poden ser tremendamente útiles. Porén, a verdade é que creo que non debe ser doado aplicalo na clase, xa que parece que este método ten un compoñente moi grande de creatividade e de saber motivar ós estudantes. Como todo, é algo que se pode practicar pero creo que para aplicar este método é necesario ter as actividades ben planeadas e organizadas de antemán. Un saúdo e grazas por compartir esta información connosco!

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Moitas grazas polo teu comentario Silvia! :)
      Estou de acordo contigo, un enfoque máis práctico da ensinanza de linguas estranxeiras é un paso na direción correcta, pois é unha forma innovadora de atraer e manter o interese do alumnado pola materia.
      Comezar sempre é o máis difícil, e inda que tamén é importante a creatividade, o traballo duro e o impulso de querer mellorar como docente poderán facilitar enormemente a aplicación destes métodos nas aulas.
      Alégrome de que che gustase a entrada, ata a próxima! :)

      Eliminar
  2. Ola Paula,
    Encántame esta publicación e como explicas o método que, efectivamente, para min tamén era un concepto novo ata fai escasos minutos. Sen dúbida concordo contigo sobre as ganas de por en práctica estas novas metodoloxías para evitar as clases de idiomas aburridas e repetitivas que tantos de nós sufrimos ao longo da nosa vida académica. Do mesmo xeito, tamén penso que o alumnado aprende máis cando non se da conta de que o está facendo, como dí SIlvia no comentario anterior, e un enfoque máis práctico das linguas é fundamental. Con todo, creo que o método que explicas dame a sensación de que quizáis teña algunhas limitación con respecto ao número de alumnos. A calidade educativa, en xeral, soe mellorar cun grupo reducido de alumnos, pero este tipo de sistema require manter ao alumnado enganchado á actividade e claro, canto máis son máis complexo é. Non sei, se cadra na práctica levo unha sorpresa. Supoño que é cuestión de práctica e imaxinación na aula. Como ti ben dis, este dinámico método hai que probalo.
    Unha aperta grande!

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Boas, Sofía!
      Si, tes razón, pode que este método se vexa limitado con respecto á capacidade de atención do alumnado nun grupo grande, pero sempre se pode intentar adaptalo para que se axuste ás necesidades específicas do alumnado co que se traballe.
      Saudiña! :)

      Eliminar

Publicar un comentario

Publicacións populares